Dlaczego nie mamy jeszcze samochodów zasilanych energią słoneczną?

Tesla - samochód elektryczny
Rynki energii słonecznej i pojazdów elektrycznych szybko się rozwijają, więc logiczne wydaje się – przynajmniej na pierwszy rzut oka – połączenie tych dwóch technologii poprzez budowę samochodów zasilanych energią słoneczną. Pomysł ten nie jest nowy i na przestrzeni lat widzieliśmy kilka koncepcji opartych na nim, ale takich pojazdów wciąż nie ma na rynku. Czemu? Niestety, nauka i liczby po prostu się nie zgadzają. Wiele koncepcji samochodów zasilanych energią słoneczną ma bardzo niepraktyczne projekty i, aby zmaksymalizować wytwarzanie energii, są to w zasadzie duże panele słoneczne na kołach.

W latach następujących po najwcześniejszych koncepcjach producenci samochodów poczynili pewne postępy w dodawaniu do samochodów paneli słonecznych bez uszczerbku dla wzornictwa. Firmy takie jak MercedesBenz ze swoją koncepcją Vision EQXX andnbsp;i Hyundai ze swoją hybrydową Sonatą andnbsp;wykorzystują na przykład ogniwa słoneczne wbudowane w dachy samochodów – i oczywiście nie tylko one mają takie innowacje związane z pojazdami elektrycznymi. Mając to na uwadze, dachy słoneczne w tych nowoczesnych, całkowicie elektrycznych pojazdach nie zapewniają pełnej mocy jazdy; są tylko po to, aby doładować baterię i mogą pozostać niczym więcej niż nowością przez wiele lat.

Co nauka mówi o samochodach zasilanych energią słoneczną

W czerwcu 2021 r.andnbsp; Engineering Explained andnbsp;opublikowało nagranie wideo ujawniające, że pomimo 173 bilionów kilowatów energii, które co godzinę uderzają w Ziemię, samochody zasilane energią słoneczną wciąż są dalekie od rzeczywistości. Engineering Explained użyło na przykład Tesli Model 3, pokazując, że gdyby dach pojazdu był wyposażony w ogniwa słoneczne, realistycznie wytwarzałby tylko około 1,5 kilowata energii. To umożliwiłoby pojazdowi jazdę bez końca z maksymalną prędkością zaledwie 12 mil na godzinę. W tym tempie pełne naładowanie baterii zajmie 8,3 dnia (200 godzin), jeśli będzie zaparkowane w idealnych warunkach słonecznych.

Problem z energią słoneczną polega na tym, że po drodze traci się ją w dużej mierze. Na przykład tylko 55% energii słonecznej dociera do powierzchni Ziemi; reszta jest tracona, odbijana lub pochłaniana przez atmosferę. Kolejna poważna utrata wydajności energetycznej występuje podczas działania technologii ogniw słonecznych. Do 2022 r. wydajność paneli słonecznych waha się od 20% do 25% max. Inne czynniki, takie jak noc, zachmurzenie i nachylenie równika lub bieguna, mogą znacząco wpłynąć na wytwarzanie energii.

Spośród wszystkich tych czynników tylko technologię ogniw słonecznych można ulepszyć. Departament Energii USA wyjaśnia, że ​​wydajność konwersji to procent energii słonecznej, która świeci na urządzenie i jest przekształcana w użyteczną energię elektryczną. Badanie opublikowane w czasopiśmie Advances in Photovoltaics ujawnia, że ​​od 19
1 r., kiedy panele słoneczne były energooszczędne, nastąpiła znaczna poprawa technologii. Jednak nauka wskazuje, że dopóki nie zostaną osiągnięte znaczące przełomy w konwersji energii słonecznej, samochody zasilane energią słoneczną będą tylko marzeniem.

Dodaj komentarz